ویژگی های تئوری خلاقیت در بازاریابی و تبلیغات

با توجه به نظریه تریز ، راهکارهای خلاقانه تبلیغاتی باید دارای چند ویژگی اصلی از جمله موارد زیر باشد:

1.     سیستماتیک و دارای روندی پله ای باشد. مانند رسانه های تبلیغاتی که ابداع می شوند تا به تبلیغ یک پیام به صورت پله ای بپردازد.

2.     یک راهنما برای رسیدن به راه حل های مطلوب باشد.

3.     تکرارپذیر و قابل اطمینان بوده و به ابزارهای روان شناختی متکی نباشد. این ویژگی به ویژه باید در پیام های تبلیغاتی، ارتباطات بازاریابی و تکنیک های روابط عمومی کاربردی باشد. پیام ها، تصاویر، رسانه ها، سناریوها، رنگها و طرحها باید از قابلیت اطمینان و تکرار پذیری برخوردار باشند.

4.     توانایی دسترسی به دیگر علوم و دانش های ابداعی را داشته باشد. ایده های خلاقانه و اختراع شده تبلیغاتی با علومی مانند فلسفه، هنر، زبان شناسی، ارتباطات، ادبیات، بازاریابی و ... در ارتباط است لذا هر ایده ی خلاقانه تبلیغاتی، باید بتواند زنجیره ای از این علوم را نیز در برگیرد.

5.     به اندازه کافی برای مبتکران قابل پیگیری و اجرایی باشد.

اهمیت و ضرورت تبلیغات تریزی:

درباره تریز به عنوان یک دانش تخصصی، تحقیقات وسیعی به عمل آمده و اصول و مفاهیم آن توسط بسیاری از دانشمندان، پژوهشگران، مدیران، مهندسان و کارشناسان رشته های مختلف علمی در جهت حل مسائل و ایجاد نوآوری ها به کار گرفته میشود. این دانش به سرعت در حال گسترش و تکامل است.

 

اما چرا از تریز می توان برای پروژه های تبلیغاتی و راهکارهای اجرایی تبلیغات استفاده کرد؟ شاید به این علت که تبلیغات یک علم مهندسی خلاقیت، در بازاریابی و فروش است. در شیوه های بازاریابی به ویژه تبلیغات و روابط عمومی، خلاقیت نقش اساسی دارد و می تواند پیام فروش را در نهایت اثرگذاری به مخاطبان برساند.

 

روش های زیادی برای ارایه نوآوری در بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد ریز می باشد:

  • طوفان فکری

  • سینتیک

  • شطرنجی

  • تفکر جانبی

  • کارت سنجاقی

  • برنامه ریزی عصبی کلامی

  • نقشه کشی ذهن

  • شش سیگما

  • دلفی

  • سناریو نویسی

  • ...........

بیشتر موارد فوق عمدتاً متکی بر فرضیه ، ذهن و احساسات هستند . ولی تریز متکی بر مشاهده و تجربه است. این روش برای بر طرف کردن رکود ذهنی در تبلیغ می تواند مناسب باشد. رکود ذهنی در اثر موارد ذیل ایجاد میشود:

روش های قبلی و تکراری، شنیده ها، تصادف ها، گفته ها، عادات، تحصیلات، واکنشهای درونی، موفقیتهای قبلی، شکستهای قبلی و به طور کلی اصطلاحاتی چون: ((ماه همیشه آن را به شیوه انجام می دهیم )).

تریز ما را در جهت حرکت به سوی راه حل بر اساس یک دیدگاه تجربی هدایت می کند.

(( تریز ابزاری برای فکر کردن است نه خودِ فکر کردن ))

مزایای آنی تریز در بازاریابی و تبلیغات و استفاده از آن، توانایی فکر کردن به گونه ای متفاوت در زمینه تجزیه و تحلیل مسائل تبلیغاتی و افزایش در فروش و سودآوری است. شرکت هایی که تبلیغات تریزی را در سیستم بازاریابی و روابط عمومی خود ایجاد کنند می توانند یک مزیت رقابتی قابل قبول به دست آورند.

 

مزایای رقابتی تبلیغات

مزایای رقابت تبلیغات با شاخص های ذیل قابل اندازه گیری است.

  • ابداع پیام ها، شعارها، رسانه ها و کانالهای ارتباطی خلاقانه

  • افزایش سطح ارتباط با مخاطبان و افزایش پیام رسانی به مخاطبان

  • تسریع در زمان ارسال پیام ها و شعارها

  • کاهش هزینه های تبلیغاتی

  • بهبود کیفیت رسانه ها و پیام رسانی آنها

  • امنیت اطلاع رسانی و پیام رسانی

برخی از فواید و کاربردهای تریز در بازاریابی و تبلیغات شامل موارد زیر است:

  • دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی نسبت به ابداعات و اختراعات تبلیغاتی و ارتباطی.

  • شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم  خلاقیت شناسی و کاربرد آن در تبلیغات

  • دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق در عوامل تبلیغاتی

  • کشف انواعی از راه حلها برای مسائل ابداعی یعنی مسائلی که با روش های معمولی متداول راه حل آنها به دست نمی آید.

  • دستیابی به بهترین و موثرترین راه حل ها برای انواع مسائل مرتبط با تبلیغات مانند ارتباطات، ادبیات، فلسفه، زبان شناسی، بازاریابی و ...

  • پیش بینی روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت شناسی آینده شناختی

  • ارائه آموزش های نوین مبتنی بر تریز در مدارس و دانشگاه های تبلیغاتی (خلاقیت شناسی پرورشی مبتنی بر تریز(

  • تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوری های تبلیغاتی.

اصول تبلیغات تریزی که در ادامه اشاره می شود، می تواند سازمانها، شرکتها و اشخاص را از تکرار های تبلیغاتی رهایی بخشد چرا که در دنیای پر رقابت امروزی با مخاطبان چند بعدی، دیگر نمی توان بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی را با روش های گذشته به اجرا گذاشت. در واقع همانطور که تحقیقات ثابت می کنند و در نوشته های مولف نیز اشاره شده است مرگ بازاریابی و تبلیغات مدرن فرا رسیده است و کشورهای توسعه یافته به سوی بازاریابی و تبلیغات پست مدرن پیش می روند.