1) همیشه رقبای خود را رصد کنید


ویژگی‏های محصول خود را با رقبا مقایسه کنید. از سوی دیگر به‌طور مداوم چشم دیگر خود را به روی مشتریان نگه دارید. ببینید برندهای دیگر چه تجربه‏ای در این زمینه دارند؟ چه ایراد و نقصی داشتند؟ در چه زمینه‌ای آنها بهتر از برند شما کار می‏کنند؟ در این میان استراتژی‏های خود را تکمیل کنید. به ‏عنوان مثال، تجزیه و تحلیل سه ماهه عملکرد رقبا در آمازون، یک تصویر لحظه‏ای و آنی به شما می‏دهد، اما نمی‏تواند به شما بگوید که کسب‏ و ‏کار شما چگونه ممکن است آینده شرکت را تحت‌تاثیر قرار بدهد. بنابراین سعی کنید به‌طور منظم تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید. این کار کسب‏ و ‏کار شما را به رقابت وادار می‏کند. حساب کاربری در نت‏فلیکس و آمازون گزینه دیگری است که مشتریان می‏توانند پیشنهاد خود را به‌صورت رایگان ثبت کنند و ارائه حمل‏و‏نقل دو روزه رایگان محصولات شما را جذاب‏تر می‏کند. تحقیقات بازاریابی نیز این نظریه را تایید می‌کنند، از 467 بازاریاب مورد بررسی در یک مطالعه، 74 درصد معتقدند تجزیه و تحلیل رقابتی مهم است، اما 57 درصد گفتند که انجام آن خوب نیست. آیا بخشی از آن 57 درصد که گفتند خوب نیست، مطمئن هستند که در تجزیه و تحلیل رقابتی بازار در سطح مناسب و در منطقه درستی قرار دارند؟

2) تجربه احساسی ایجاد کنید


خب باید بگویم که شما نقطه تمایز رقابتی را پیدا کرده‏اید و بهترین پیام برند خود را توسعه داده‏اید. اما آیا این اقدام به تنهایی می‌تواند تاثیری داشته باشد؟ باید گفت «نه لزوما.»  مشتریان شما فقط به یک چیز اهمیت می‏دهند: محصول چه نفعی برای آنها دارد؟ آنها تا زمانی که به کمک شما بتوانند به اهدافشان دست یابند به این اهمیت نمی‏دهند که وجه تمایز شما چیست. بنابراین تنها روی ویژگی‏ها تمرکز نکنید. به مزایای آن ویژگی‏ها بیندیشید. به نفع شما است که محصول یا خدمات خود را به نیازهای عاطفی مشتریان هدف پیوند بدهید. در ادامه این مشتریان هستند که بر اساس استدلال منطقی یا انگیزه‏های عاطفی تصمیم می‏گیرند. خبر خوب این است که 90 درصد از تصمیمات خرید، انتخاب عاطفی ناخودآگاه است. رقیبان ممکن است قادر به شکست دادن استدلال و منطق مشتریان با پایین آوردن قیمت‏ها بشوند. اما اگر بتوانید به قلب مشتریان نفوذ کنید بر آنها پیروز خواهید شد.


مثلا در حال تلاش برای فروش یک ماشین کارآمد و کم مصرف هستید. اگر از مجموعه مشتریان، پدران و مادران را هدف قرار دهید، می‏توانید بر به صرفه بودن آن برای خانواده تاکید کنید و بگویید که از دیگر مزایای آن مراجعه کمتر به پمپ بنزین است که به معنای ذخیره پول بیشتر در حساب‏های بانکی خواهد بود و می‏توانند زمان بیشتری را با خانواده بگذرانند و محیط امنی برای فرزندان خود فراهم کنند. برجسته ساختن چنین مزایایی احساسات را تحت تاثیر قرار می‏دهد. از آنجا که شما توجه آنها را به خودتان جلب می‏کنید، می‏توانید با این مشخصات ویژه آنها را متعجب کنید


3) در اسرع وقت وجه تمایز خود را رسانه ‏ای کنید


دانستن آنچه موجب تمایز کسب‏ و‏کار شما با دیگر رقبا می‏شود، نیمی‏ از نبرد است. چالش بعدی تفسیر و برگردان ارزش‏هایتان به طریقی است که برای مشتریان معنی‌دار باشد. آنها خواستار تجربه ویژگی‏های منحصر به‏ فرد برند شما در هر مرحله خواهند بود. عملکرد خود را به‌طور منظم حسابرسی کنید. داده‏ های مربوط به تیم‏های داخلی و مشاوران و مشتریان را بررسی کنید. لازم نیست برای این تحقیق هزینه زیادی بپردازید. ممکن است بسیار سخت باشد، اما نگرانی به خود راه ندهید، زیرا این یک روند اجتناب ‏ناپذیر است. باید یک دیدگاه جامع در مورد چگونگی تاثیر پیام‏ها در میان مشتریان به‌دست آورید، به‌طوری که بتوانید استراتژی ‏های خود را بر اساس آنها شکل دهید. بسیاری از کارآفرینان ایده ‏های خوبی دارند، اما دقت داشته باشید موفق بودن یا نبودن آن ایده ‏ها بیشتر به برقراری ارتباط و نحوه اجرا بستگی دارد تا محرمانه نگه داشتن آنها. روی وجه تمایز و تفاوت‏هایی تاکید کنید که با احساسات مشتریان مرتبط است. این کار رمز موفقیت، سود‏آوری و شروع یک کسب‏و‏کار موفق است.


مطالب پر طرفدار 






برای استفاده از مطالب طلایی لطفا وارد صفحه اصلی شوید