این روزها کمتر کسی به تعمیر گوشی تلفن همراه فکر می‌کند و تعمیرکاری شغل در دسترسی نیست. در هر خانه‌ای حداقل یکی، دو گوشی مستعمل و بیکار افتاده است؛ گوشی‌هایی که یک روز برای همیشه از خواب بیدار نشده‌اند و با خود انبوهی از اطلاعات صاحبانشان را به دیاری دیگر برده‌اند. در این گزارش قصد داریم تا چگونگی مدیریت و کسب درآمد در حوزه تعمیر تلفن همراه را برای‌تان شرح دهیم؛ شغلی که شاید کمی منسوخ به نظر برسد اما به هر حال مشتریان خاص خود را دارد

یک کسب‌و‌کار نامریی

اکثر افرادی که در این شغل فعالیت دارند، یا بخش تعمیرات را در مغازه‌ای اجاره می‌کنند یا به‌صورت مستقل به فعالیت می‌پردازند. برخی مشتریان شما افرادی هستند که تلفن همراهشان مدتی است از کار افتاده و اطلاعات آن دیگر در دسترس شان نیست. انبوهی شماره تلفن، فیلم، عکس و پیام‌هایی که شاید برای صاحبانشان با ارزش بوده است.

اگر در این دوره و زمانه شما قادرید گوشی موبایل تعمیر کنید، بدان معناست که یک کسب و کار نامریی دارید اما می‌توان این نوید را داد که کسب و کار شما می‌تواند روز به روز بهتر شود. اگر یک زیر پله کوچک هم برای خود تهیه کنید، می‌توانید کارتان را با همان کیفیتی انجام دهید که در یک سالن 100 متری قرار است فعالیت داشته باشید. اینها یعنی شما از سرمایه اولیه مناسبی برخوردارید و باید قدر این شغل را بدانید. حالا برای آنکه مشتریان بیشتری داشته باشید راه‌هایی پیش پای شماست.

دوست دارید هر کسی که برای تعمیر گوشی تلفن همراه نزد شما آمد، دوستان و آشنایان و افراد خانواده‌اش را نیز برای دریافت خدمت و استفاده از حرفه شما نزدتان بفرستد؟ برای اینکه این هدف محقق شود باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید

چالش جلب اعتماد مشتری 

در مرحله اول باید توجه داشته باشید که شما در شغل تعمیر تلفن همراه در واقع رازدار مردم خواهید بود. آنها شخصی‌ترین وسیله‌ای را که در دست دارند به شما می‌سپارند. می‌دانید خیلی از مشتریان شما از ترس افشای رازهای‌شان دست به تعمیر گوشی تلفن همراه‌شان نمی‌زنند. کافی است اعتمادشان را جلب کنید تا آن وقت هر مشتری شما ده‌ها نفر را راهی مغازه‌تان کند. برای جلب رضایت و اعتماد آنها لازم است نکاتی را رعایت کنید

-1 برای اینکه توجه مشتریان را به مغازه و همچنین فعالیت خود جلب کنید می‌توانید از نام‌های جالب و خنده‌دار استفاده کنید. به‌عنوان مثال آمبولانس یا بیمارستان تلفن همراه می‌تواند راهی برای جلب توجه مشتریان باشد. همچنین می‌توانید کارت مغازه خود را به‌عنوان آمبولانس و امداد تلفن همراه در گوشه و کنار بگذارید. این کار شما به همراه تبلیغات خیابانی باعث می‌شود نام مغازه شما به سرعت در ذهن کاربران جای گیرد و همیشه برای‌شان آشنا باشد. ترجیحا از شماره تماس‌های کوتاه و همچنین رند استفاده کنید تا به یاد داشتن آن زحمتی نداشته باشد

 -2در مقابل مشتری‌تان گوشی تلفنش را باز کنید تا این حس به او القا نشود که وسیله‌ای از گوشی تلفنش ممکن است تعویض شود. البته وسایل تلفن وی، آن قدر برایش اهمیت ندارد که اطلاعات گوشی‌اش مهم است. پس تنها به این نکته بسنده نکنید

 -3در خصوص مشکلات نرم‌افزاری نیز بهتر است مانیتوری را رو به مشتریان خود قرار دهید تا آنها از کاری که برای‌شان انجام می‌دهید اطلاع داشته باشند. در این حالت خیال‌شان راحت می‌شود که اطلاعات آنها جابه‌جا نخواهد شد

 -4پس از پایان کارتمام فایل‌هایی را که از مشتریان تان روی دستگاه شماست در مقابل مشتری پاک کنید تا خیالش راحت باشد

 -5اگر بتوانید گوشی تلفن همراه مشتری خود را دوباره روشن کنید و راه بیندازید بهترین هدیه را به وی داده‌اید. با این کارتان سبب می‌شوید پول زیادی از جیبش خارج نشود. حالا در این حالت می‌توانید پیشنهادات خوبی برایش داشته باشید. از ریختن انواع بازی‌ها تا نرم‌افزارهایی که مدیریت کسب و کار و دخل و خرج را آسان می‌کند. طبیعتا برای ریختن این نرم‌افزارها حق‌الزحمه‌ای دریافت خواهید کرد. بخشی از درآمد شما از ریختن همین بازی‌ها و نرم‌افزارها تامین می‌شود اما باید خودتان به نرم‌افزارهایی که نصب می‌کنید آشنایی داشته باشید تا بتوانید برای مشتریان خود نحوه کار با آن را توضیح دهید

-6‌ از حرف زدن با مشتری‌تان غافل نشوید. در طول کار، وقتی گوشی تلفن همراه مشتری را باز کرده‌اید یا به دستگاه وصل کرده‌اید تا عیبش را بیابید با او صحبت کنید و اطلاعاتی را هر چند کلی، درباره تلفن همراهش به وی بدهید. مثلا درباره نحوه نگهداری از این نوع گوشی یا نحوه شارژ کردن این گوشی‌ها با وی صحبت کنید و راهکارهایی را برای طولانی شدن عمر گوشی تلفن همراه به وی پیشنهاد کنید

 -7هر مغازه‌ای میز کاری دارد. شما می‌توانید میز کاری داشته باشید اما متفاوت. میز کاری که در قامت یک موزه ظاهر شود. گوشی‌هایی قدیمی را تهیه کنید و در ویترین میز کارتان قرار دهید. در این حالت مشتری شما برای دقایقی سرگرم تماشای این گوشی‌های قدیمی می‌شود و خاطرات قدیمی‌اش را زنده می‌کند

 -8شغل شما شغلی ابدی است به شرط آنکه به روز باشید و تعمیر گوشی های جدید را نیز بلد باشید. اگر از ضعف‌های گوشی‌های جدید اطلاعات کامل داشته باشید می‌توانید بخشی از درآمد خود را تامین کنید.  سعی کنید در اینترنت درباره گوشی‌های جدید جست‌وجو کنید تا مشتری شما مطمئن شود شما اطلاعات به روزی درباره انواع گوشی دارید

 -9از فروش لوازم جانبی برای گوشی غافل نشوید. برخی مشتریان شما به هندزفری، باتری، شارژر و همچنین قاب تلفن همراه و برخی دیگر از وسایل تزیینی مانند برچسب نیاز دارند. بخشی از درآمدهای شما می‌تواند از این محل تامین شود. مشتری شما بعد از تعمیر تلفن همراهش می‌تواند دست به نو‌نوار کردن آن بزند. مثلا قاب جدید بخرد یا وسیله‌ای تزیینی را برای موبایلش خریداری کند. این باکس ممکن است در بسیاری از مغازه‌هایی مانند مغازه شما وجود داشته باشد اما ادبیات شما باید متفاوت شود. مثلا بالای این باکس بنویسید برای موبایل‌تان هدیه بخرید. دیدن این جمله خنده را میهمان لب‌های مشتریانتان می‌کند و ممکن است سبب شود دخل‌تان از خرج‌تان پیشی بگیرد