در اینجا قصد دارم به چند نکته اساسی که میتوانند به نتیجه بخش بودن تبلیغات و بازاریابی پیامکی کمک کنند و البته نکاتی که میتوانند هر نوع و سبک از تبلیغات و بازاریابی را با مشکل یا حتی شکست مواجه کنند اشاره کنم:

متن پیامک تان را با عبارت جذابی که توجه مخاطب را جلب کند و برایش جذاب باشد، آغاز کنید و بعد در مورد جدید و نوین بودن کالا/خدمات تان و تخفیفات یا جوایزی که از پیگیری پیامک تان نصیب مخاطب خواهد شد صحبت کنید. همانطور که در فروش حضوری، همان چند ثانیه ی ابتدای جلسه، و نوع برخورد و ظاهر و کلماتی که بکار میبرید، تعیین کننده ی کیفیت جلسه و نتیجه آن هستند، در اینجا نیز، نخستین کلماتی که برای شروع متن پیامک تان بکار میبرید، تعیین میکنند که چند درصد از مخاطبان شما بقیه ی پیامک را میخوانند و چند درصد آن را پیگیری میکنند یا با شما تماس برقرار میکنند.

 

برای تأکید بر روی کلمات کلیدیِ متن پیامک تان، میتوانید از کاراکترهایی مثل « »، *، " " و علامت های ! و ؟ استفاده کنید. تجربه و تحقیقات نشان میدهند که مخاطبان روی کلماتی که بین یا در کنار این کاراکترها قرار میگیرند بیشتر توجه میکنند و بیشتر از آنها تأثیر میپذیرند. انتهای متن را هم با عبارتی سؤال برانگیز، کنجکاوی برانگیز یا عبارتی تعجبی و با علائم ؟ یا ! به پایان ببرید.

 

از آنجایی که فضای پیامک محدود است، بنابراین شما باید متنی را برای مخاطب ارسال کنید که او پس از خواندن آن متوجه شود که میتواند از طریقِ شما کالا یا خدمات مرغوبی را با قیمتی مناسب تر از عرف بازار تهیه کند. اگر قرار است وارد توضیحات بیشتر و جزئی تر شوید، توصیه میکنم این کار را در وب سایت خود یا در ملاقات حضوری به اطلاع مخاطبان خود برسانید.

ساختار و عملکرد ذهن به گونه ای است که هر چه بیشتر ببیند و بیشتر بشنود، و به عبارت دیگر برایش تکرار شود، بیشتر به آن خو میگیرد و اعتماد میکند. به خاطر داشته باشید که مخاطبانی که اکنون با آنها ارتباط برقرار میکنید، پیش از شما از طریق رقیبان شما نیازهای خود را برطرف میکردند. بنابراین باید آنقدر حساب شده عمل کنید تا برتر بودن و قابل اعتماد بودنتان برای آنها روشن و ثابت شود.

 

نبایدهای تبلیغات و بازاریابی پیامکی

ابتدا به واضح ترین اشتباهی که بسیاری مرتکب میشوند اشاره میکنم که آن، استفاده از شماره تلفن های عادی اپراتورهای داخلی (همراه اول، ایرانسل و ) است. تأکید میکنم که فقط و فقط از طریق مراکز ثبت شده و معتبری که این نوع خدمات تبلیغاتی را ارائه میدهند اقدام کنید. در ضمن توجه داشته باشید که آن قول معروفِ «هیج ارزانی ای بی دلیل نیست» در اینجا هم صدق میکند. مراکزی که خدمات ارزان قیمت ارائه میدهند، یا در مورد اعتبار و ثبت شده بودنشان دچار مشکل هستند، و یا اینکه به آن تعداد پیامکی که متعهد میشوند برایتان ارسال کنند پایبند نیستند. بنابراین در سرمایه گذاریتان خساست به خرج ندهید. حتماً از طریق مراکز معتبر اقدام کنید. اگر مرکز معتبری در دسترستان نیست، توصیه میکنم اصلاً سراغ این نوع تبلیغات نروید.

 

از سیستم های تبلیغاتی که در آنها امکان پیگیری بازخوردها (فید بک)، و ارزیابی نتیجه ی تبلیغات، گزارش مالی تبلیغات و پیامک های ارسال نشده یا سوخته وجود ندارد، استفاده نکنید. شرکت ارائه دهنده ی سیستم پیامکی، متعهد است که در قبال دریافت هزینه، شما را در جریان ریز اقدامات انجام شده قرار دهد.

در متن پیامکتان از عبارات طولانی و تکراری و خسته کننده و غیرجذاب استفاده نکنید. آدرس سایتتان را هم به شکلی انتخاب کنید که کمترین فضا را در متن پیامک اشغال کند. تأکید داشتیم که متن پیامک به کوتاه ترین شکل ممکن باشد. این موضوع را در مورد آدرس سایت و آدرس ایمیل خود نیز رعایت کنید.

 

درست است که شوخ طبعی در متن پیامک بر جذابیت آن می افزاید، اما این تغییر لحن، نباید از محترمانه بودنِ متن پیامک بکاهد. متن خود را با هر لحنی که تنظیم میکنید، احترام و ادب را در آن رعایت کنید.

 

موارد دیگری هم هست که اغلب با آن آشنایی دارید. از جمله اینکه در متن پیامکتان نباید غلط املایی داشته باشید. کیفیت متن پیامک تبلیغاتی شما، گاهی ملاک قضاوت مخاطب قرار میگیرد: "کسی که یک پیامک را نمیتواند به شکل درست تنظیم کند، بدون شک در عملکرد خود دچار ضعف و مشکل است" بنابراین قبل از تأیید قطعی متن، آن را چند بار بخوانید و از بدون اشکال بودن آن اطمینان حاصل کنید. درست است که اکثر مردم با پیامک فارسی با حرف انگلیسی (فینگلیش) آشنایی دارند، اما استفاده از حروف انگلیسی روش مناسبی برای انتقال پیام تبلیغاتی نیست. وقتی مخاطب روی این تمرکز کند که به نحوی کلمات را درست بخواند، دیگر قادر نخواهد بود روی پیامی که قصد دارید برسانید تمرکز کند، و این یعنی هدر رفتن هزینه ی شما و وقت مخاطب.

 

پیامک خود را به صورت فارسی و یک قسمتی (70 کاراکتر) یا نهایتاً دو قسمتی (140 کاراکتر) تنظیم کنید. اگر حجم پیامک بیش از این باشد، هم احتمال دارد ناقص به دست مخاطب برسد (به دلیل ترافیک خطوط) و هم اینکه خواندن پیام طولانی، از حوصله ی مخاطب خارج است و بر بازدهی پیامک تأثیر منفی میگذارد.

خلاصه کلام : رعایت نکات فوق در موفقیت تبلیغات پیامکی بسیار تأثیرگذار هستند، اما مهم توجه به این نکته است که بدون شک خود شما هم تا به حال بارها هدف پیامک های تبلیغاتی بوده اید و با نقاط قوت و ضعف آنها آشنایی دارید. سعی کنید مواردی را که از نظر خودتان آزاردهنده بوده اند، در متن پیامکی خودتان تکرارش نکنید. علاوه بر اینکه هزینه ی قابل توجهی را صرف این قضیه میکنید، در صورت نتیجه بخش نبودن تبلیغات پیامکی تان، دچار سرخوردگی خواهید شد. بنابراین قبل از ارسال متن، تمام جوانب کار را بسنجید و از مشاوران و متخصصان تبلیغات و بازاریابی هم کمک و راهنمایی بخواهید.